Fibromiyalji

Fibromyalji sendromu yani halk arasında bilinen adı ile kas romatizması, yaygın vücut ağrıları ve halsizlik ile kendini gösteren bir kronik ağrı sendromudur. En belirgin özelliği yaygın kas ağrılarıdır. Hayat kalitesinde belirgin düşüşe neden olur. Hastaların yaygın vücut ağrılarının yanı sıra halsizlik, yorgunluk, isteksizlik, uyku bozukluğu ve dolayısıyla sabah yorgun uyanma ve tutukluk şikayetleri mevcuttur.
Omuz, boyun gibi tek bir bölgede olabildiği gibi yaygın olarak da hissedilebilir. Belirtileri, boyun, sırt ağrısı, yaygın vücut ağrısı, sabahları yorgunluk, yataktan kalkmada zorluk, mide ve barsak bozukluklarıdır. Fibromiyalji teşhisinde ‘hassas noktalar’ muayene ile kontrol edilir. Bu 18 hassas noktanın 11 tanesinin pozitif olması durumunda hastalık pozitif kabul edilir. Kan tahlillerinde bir şey çıkmaz. Tanı sadece muayene ile konur.
Fibromiyalji, tedavisi en zor hastalıklardan biridir. Bunun en önemli sebeplerinin başında, hastanın kişilik özellikleri ve ruh halinin genellikle zor ve karmaşık olması gelir. Mükemmeliyetçi, titiz, işkolik kişilerde biraz daha sık görülmektedir. Depresyon ile fibromiyalji arasında doğrusal bir ilişki vardır.

fibromialji Fizyo Plus Ulus Istanbul
Fibromiyalji tedavi yöntemleri

1. Hasta Eğitimi: Hastaya hastalığı ile ilgili tüm bilgiler verilmeli ve endişeleri yok edilmelidir. Hastanın hastalığı ile barışması tedavinin en önemli kısmıdır.

2. Egzersiz:
Düzenli egzersiz fibromiyalji hastalarında şu faydaları sağlar:

• Kilo kontrolünü kolaylaştırır.
  • Ağrılı eklemlerin hareket aralığını artırır
  • Uyku kalitesini artırır.
  • Aerobik kapasiteyi arttırır.
  • Kardiyovasküler sağlığı iyileştirir.
  • Enerjiyi artırır.
  • Hasta psikolojisine olumlu etkileri vardır.
  • Büyüme hormonu salgılanmasını uyarır.
  • Endorfin  salgılanmasını uyarır.
  • Kemikleri güçlendirir.
  • Kasları güçlendirir.
  • Ağrıyı azaltır.

3.​ İlaç Tedavisi: Klasik ağrı kesici ve antiromatizmal ilaçların etkileri fibromiyalji tedavisinde sınırlıdır. Tedavide daha çok antidepresan ilaçlar kullanılır. Antidepresanlar hem uykunun düzenlenmesi, uyku derinliğinin arttırılması, hem de santral ağrı kesici etkileri nedeniyle tercih edilir. Son yıllarda nöropatik ağrı tedavisinde kullanılan ilaçların da yararlı olduğu gösterilmiştir.

4. Fizik Tedavi: Hekim tarafından düzenlenecek bir programla uygulanacak çeşitli fizik tedavi aletleri, manuel terapi, masaj, kuru iğne tedavisi fibromiyalji tedavisinde oldukça etkin olabilmektedir.

5. Lokal enjeksiyon: Fibromiyalji hastalarında tetik noktalara yapılacak çeşitli lokal enjeksiyonlardan ( tuzlu su, lokal anestezik, botox gibi) fayda sağlanabilir.

6. Alternatif Yöntemler: Nefes terapisi, Reiki, Shiatsu  masajı gibi yöntemlerle tedavi gücü artırılabilir.

Fibromiyalji Fizyo Plus Ulus Istanbul