Diz Kireçlenmesi / Gonartroz

Kireçlenme veya artrit diz eklem kıkırdağının parlak ve pürüzsüz yapısının bozulması ve eklemin fonksiyonlarının bozulmasıdır. Kireçlenmelerde kıkırdakla beraber diz içi ve çevresi yapılarda da bozulma meydana gelebilir. Kireçlenme ilerleyici bir hastalıktır. Yakınmalar zaman zaman azalır veya geçerse de yıllar içinde problemler artacaktır.

Kireçlenen dizde ağrı başlar. Zaman içinde eklem hareketleri kısıtlanır ve kireçlenme ilerledikçe bacaklar eğrilmeye başlar. Kadınlarda, erkeklere göre iki kat fazla görülür. Bu hastalıktan etkilenenlerin çoğu 50 yaşın üzerindedir. Şişman olanlarda kireçlenme hem daha sık gelişir, hem de şişmanlık hastalığın ilerlemesi için de bir risk faktörüdür. Yapılan bilimsel çalışmalar; şişmanlığın ortadan kaldırılmasının diz kireçlenmesini %50 oranında azaltabileceğini göstermiştir.

Şikayetler

Hastalık yıllar içinde yavaş yavaş gelişir. En önemli yakınmalar ağrı, dizde şişlik ve eklemdeki tutukluk hissidir. İstirahat sonrası ilk adımlarda duyulan ağrı en sık rastlanan sorundur.

Hastalık ilerledikçe dizinizdeki ağrı basit günlük yaşam aktivitelerinde bile sorun çıkarabilir. Ağrı yalnızca aktivite ile değil, istirahatte de gelişmeye başlayabilir. Hastalığın daha ileri formunda ağrı sürekli olabilir, gece uyku düzeninizi bozabilir ve eklem hareket açıklığı da kısıtlanabilir; bu durumda belli bir mesafeyi yürüme ya da merdiven çıkma önemli sorun hale gelebilir. Kasların zayıflaması nedeniyle eklemde boşalma hissi olabilir.

Diz Kireçlenmesi Fizyo Plus Ulus Istanbul
Teşhis

Orta yaşlı ve yaşlı kişilerde diz ekleminde ağrı oluştuğu zaman kireçlenme ilk akla gelen tanı olabilir. Fizik muayene, dizin direkt radyografisi (röntgen tetkiki) ve diğer eklem hastalıklarını dışlayarak tanı doğrulanır. Ancak, çok rastlanılan bir hastalık olduğu için diğer eklem hastalıkları ile beraber görülebilir.

Direkt grafi tanıda çok yararlıdır ve hastaların çoğunda yapılması gereken tek incelemedir.

Tedavi

Kireçlenmede tedavi hastanın radyolojik bulgularına değil şikayetlerine yönelik planlanmalıdır. Hastanın ağrısını geçiren ve hayat standartını düzelten en basit tedavi en doğru tedavidir denilebilir.

Başlıca uygulanan tedaviler;

Diz Kireçlenmesi Fizyo Plus Ulus Istanbul
Başlıca uygulanan tedaviler;

1. Kilo verilmesi

Hastaların ideal kilolarına inmesi dize binen yükleri azalttığından hem hastalığın ilerlemesini azaltır hem de uygulanan tedavi yöntemlerinin etkinliğini ve süresini arttırır.

2. Ağrı kesici ilaç tedavisi;

Basit ağrı kesiciler, romatizma ilaçları ( non- steroid antienflamatuar ilaçlar) iyi bir seçenektir ve bir çok aşamada hastanın ağrılarını kontrol ederler. Yalnız bu ilaçların yan etkileri nedeni ile uzun kullanımdan kaçınılmalı ve hekim kontrolünde alınmalıdır.

3. Kaplıca ve sıcak tedavileri;

Dizde şişme belirgin değilse kireçlenmeleri olan hastalar kaplıcalardan ve sıcak uygulamadan yarar görebilirler.

Eklem içi ve tetik nokta enjeksiyonları Fizyo Plus Ulus Istanbul

4. Glukozamin ve kondroitin preparatları vs

Son zamanlarda kıkırdak aşınmasına bağlı eklem sorunlarında besin destekleri oldukça popüler olmuştur. İnsanlar bu ilaçları kireçlenmelere bağlı yakınmaları azaltmak için yıllardır kullanmaktadırlar. Ağrıyı azaltmak ve kıkırdak onarımı üzerinde yararlı etkileri gözlenmekle birlikte bu konuda yeterli araştırma henüz yoktur.

5. Eklem içi kayganlaştırıcı sıvı enjeksiyonları

Bu yöntemi en basit şekilde diz eklemine enjeksiyon yaparak menteşeleri yağlamaya benzer bir etki elde etmek olarak açıklamak mümkündür. İşlem hyoluronik asit preparatlarının eklem içine enjekte edilmesinden ibarettir. Hyoluronk asit doğal olarak eklem sıvısının elementlerinden biridir. Bu madde eklemi oluşturan kemiklerin yumuşak bir biçimde diğeri üzerinden kaymasını ve eklem yük aktarımı sırasında şok absorbsiyonu sağlar. Çoğu zaman enjeksiyondan bir süre geçtikten sonra diz ağrısında bir azalma olur. Etki ortalama 6-12 ay kadar sürebilir. Bu yöntem herkeste işe yaramayabilir.

6. Eklem içi kortizon enjeksiyonu
Dizde şişlik olan bazı ender durumlarda uygulanabilir.

7.PRP Tedavisi
PRP İngilizce “Platelet Rich Plasma” ifadesinin baş harflerinden türetilmiş olup, trombositten zengin plasma anlamına gelmektedir. Bu yöntemde ilaç hastanın kendi kanından hazırlanmaktadır.Trombositten zenginleştirilmiş plasma sıvısı doğal bir ilaç gibi etki gösterir.Tedavi edilecek bölgeye göre 1-3 ml kadar, bir kez yada belli aralıklarla 2-3 kez enjeksiyon yöntemi ile uygulanır.

8. Fizik tedavi ve Rehabilitasyon

Fizik tedavi ve rehabilitasyon diz kireçlenmelerinde oldukça etkili bir yöntemdir. Çeşitli fizik tedavi ajanları, manuel terapi ve egzersiz programları uygulanır. Diz içindeki ödemin azaltılması, diz çevresi kasların güçlendirilerek dize binen yükün azaltılması, diz içi ve çevresi enflamasyonun bastırılması ana hedeflerdir. Fizik tedavi uzmanı hekim diğer tedavi yöntemleri ile fizyoterapiyi birleştirerek tedavi başarısını artırabilir. İyi planlanmış bir fizik tedavi ile ağrı ve günlük yaşam kalitesinin artması yanında kireçlenmenin ilerlemesi yavaşlatılabilir.

9. Artroskopik cerrahi

Dizde hafif-orta kireçlenmelerde başarılı sonuçlar alınabilen bir yöntemdir. Özellikle de diz kapağı altındaki kireçlenmelerde (ön diz ağrılarına bakınız) artroskobik cerrahi ile çok iyi sonuçlar alınmaktadır.

10. Diz protezi

Dizde diğer tedavi yöntemlerine cevap vermeyen kireçlenmeler diz protezi ile tedavi edilebilir. Dizde eklem yapan üç kemiğin eklem yüzeylerinin kesilerek çıkarılması ve bu yüzeylerin metal ve plastik parçalar ile kaplanmasıdır.