Bel Ağrısı

Belimizde 5 adet omur ve bu omurların arasında yastıkçıklar (disk), eklem yapıları ve destek olan bağlar ve kaslar bulunur. Bel omurları, omurilik ve sinir köklerine koruma görevi yapar. Bel omurlarının altında leğen kemiği ve kuyruksokumu vardır.

Bel ağrısı, oldukça sık karşılaşılan bir sorundur. Bel ağrısı, hayatın her döneminde herkeste görülebilirse de en çok 40 -50 yaşta sıktır. Toplumun yüzde 70-80i yaşamının herhangi bir döneminde bel ağrısından şikayetçi olur. Bel ağrısı nedeniyle sağlık kuruluşuna başvurma sıklığı genellikle ilk üç sıra içinde yer alır. Bu da toplumda ciddi bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bel ağrısı doğrudan bel omurlarından ve bu omurları birbirine bağlayan ligamanlar (bağlar) veya kaslardan ileriye gelebildiği gibi, vücudun başka yerinde oluşan bir hastalığın yayılan ağrısı şeklinde de ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle bel ağrısı yapan nedenin hekim tarafından yapılacak dikkatli muayene ile saptanması ve tedavinin buna uygun olarak yürütülmesi çok önemlidir.

Bel ağrısı sebepleri arasında en popüler olanı bel fıtığıdır. Çoğunlukla bel ağrısı nedeni olarak bel fıtığı sorumlu tutulsa da dikkatli bir muayene ile bel ağrısının başka nedenden kaynaklandığını saptanabilir. Çekilen MRI da bel fıtığı tespit edilmesine rağmen bel ağrısı kaynağının başka olduğu pekçok vaka vardır. Bel ağrısı bir omuru ya da leğen kemiğini normal pozisyonunda tutan bir bağ ya da kasın gerilmesine bağlı gelişebilir.

Bel ağrısı, mesleğinizle ya da oturma şeklinizle ilgili olabilir. Düşme veya ağır egzersize bağlı olabilir. Şiddetli öksürme ve aksırma, stres, aşırı kilo bel ağrısı sebepleri arasındadır.

bel agrisi Fizyo Plus Ulus Istanbul
Mekanik Bel Ağrısı:

Sıklıkla belin kas, ligaman (bağ) ve eklemlerinin hasarlanması veya doğru çalışmamasından kaynaklanmaktadır. Mekanik kaynaklı bel ağrıları sıklıkla omurganın alt kısmını etkileyen ve her iki kalçaya doğru yayılım gösterebilen ağrılardır. Öne eğilme, dönme, uzun süre ayakta durma, ağır kaldırma, kötü postür, yürüme gibi günlük aktivitelerle ağrının şiddeti artış gösterebilir.

Bel fıtıkları (lomber disk hernileri), disk yapısının yıpranması (dejeneratif disk hastalığı), bel kayması (lomber spondilolisthezis), bel omurga kanalının daralması (lomber dar kanal), faset eklem sorunları, sakroiliak eklem sorunları, bel omurlarına bağlanan kas ve ligaman zorlanmaları bunlardan bazılarıdır.

Romatizmal Bel Ağrısı:
Bu grup ağrılar toplumda özellikleri ve nedenleri daha az bilinen bel ağrısı nedenleridir.  Burada omurganın ve omurga ile komşu eklemlerin ve ligamanların romatizmal hastalığı söz konusudur. Bu romatizmal bel ağrısına yol açan hastalıklara spondilartritler adı verilir. Bu hastalık grubu içinde ankilozan spondilit, psöriyatik artrit, ülseratif kolit veya crohn hastalığı gibi romatizmal barsak hastalıkları ile birlikte görülen enteropatik artritler, belli başı bazı bakterilerle oluşan idrar yolu enfeksiyonu veya ishal olayından 2-4 hafta sonra ortaya çıkan reaktif artrit ve ani başlangıçlı tek gözde kızarıklık ve ağrı ile seyreden göz iltihabı (akut anterior üveit) ile seyreden sınıflandırılamayan spondilartritler bulunmaktadır.

Yansıyan Bel Ağrısı
Kemikler, eklemler, kaslar gibi lokomotor yapılardan ve deriden kaynaklanan ağrıların yeri hasta tarafından çok iyi tanımlanabilirken, toraks ve abdomen içerisindeki organlardan kaynaklanan ağrının lokalizasyonu zayıftır. İç organlardan kaynaklanan ağrı çoğu zaman ağrının kaynağını oluşturan bölgeden çok daha uzak alanlarda algılanır. Genel olarak bir iç organda başlayan ağrının vücut yüzeyinde başka bir alana yansımasına yansıyan ağrı adı verilir.